onsdag 9. oktober 2013

Håndsåpens filosofi

Som de fleste småbarnspappaer vet, så gjør småbarns- og bleiesituasjonen at en stakkar må vaske hendene mye oftere enn i sitt tidligere liv. Nå er ikke jeg merkeorientert på noe som helst nivå, men denne håndsåpen fyller meg med uro, irritasjon og undring. Før holdt det å skrive såpe på etiketten, så var det godt nok. Det var ikke nødvendig å dra inn utenforstående elementer, hverken berømte personer, lovnader om ekstrem vellykkethet eller alt annet enn intuitivt beslektede fagområder for å få et godt salg. Men her ser det altså ut som om Nesti Dante har krøpet til ett eller annet kors. Det er mulig at PR-avdelingen kjente det var på tide å ta i litt, mens produksjonsavdelingen ikke var på akkurat det møtet hvor navnet og salgsargumentene ble meislet inn. Mulig salget var nedadgående. Men her er det ikke tale om å forbedre produktet, da får heller PR-avdelingen gjøre jobben. Produktet i seg selv vil jeg karakterisere som et soleklart terningkast tre. Rent personlig er det umulig å kjøpe en håndsåpe som overstiger terningkast fire, i utgangspunktet. Denslags terningkast er forbeholdt produkter som faktisk betyr noe for meg. Men dette er bare en ynkelig håndsåpe. Den lukter ok og du blir rein på hendene når du vasker dem. Ferdig. Og det er jo akkurat den jobben en håndsåpe skal gjøre. Det trekker litt ned at den ikke ser ekte ut, med rosa farge og greier. Så da tenker jeg automatisk at det sikkert er masse merkelige tilsetningsstoffer oppi som italienerne har hatt oppi for å spare penger. Tanken om en håndsåpemafia med "offers you can not refuse" har også streifet innom.
Men det klart mest irriterende og forunderlige med denne såpen er at det står "Philosophia" på den. Altså filosofi. OK? Er dette en håndsåpe spesielt utviklet for filosofer? I så fall er det vel ikke et tegn på høy kvalitet - de innestengte, bleke filosofene er vel ikke akkurat kjent for å skitne til de tynne fingrene sine? Hadde det stått noe om bilverksted (mechanicha) eller dotømming (sephtiktanchia) så kunne det vært et bedre salgsargument. men det kan hende jeg misforstår. Kan jo hende de har utviklet en egen filosofi for hvordan håndsåper skal utvikles. Noe dypere. Dette er kanskje en såpe for sjelen, først og fremst. Den renser deg helt innenfra og ut. Og ikke nok med det, den løfter deg også. Er vel derfor det står "lift" der. Hvordan du blir løftet, er vel kanskje individuelt. Men i og med at det står filosofi på etiketten, så er vel det nøye gjennomtenkt. Eller så virker såpa bare i heiser. Interessant det også. Men så lenge man har en filosofi bak det, så...
De har sikkert såper som kan gjøre andre ting med deg også, ikke bare løfte. Kanskje stramme opp, få deg til å skinne eller lyse i mørket. Mulighetene er uendelige. Og ut fra skriften på etiketten kan man få inntrykk av at dette er en håndsåpe som kan klare det meste.
Så fint at den er laget med "love and care" også. De har sikkert en egen "love and care"-maskin inne i produksjonshallen som tar seg av det. Kunne vært greit å ha for vanlige folk også. Dessuten er den proppfull med A- og E-vitaminer også. Er dette virkelig mulig? Og så for bare 99 kroner, da får du til et halvt års forbruk også. 
Men skepsisen overgår løftene (eller "lift"-et). Hvordan ville jeg reagert hvis jeg var på biblioteket og så en filosofibok om håndsåper? Ikke veldig troverdig. Eller interessant.

- og ellers går det bra.

1 kommentar:

  1. Hei,

    Vet ikke om du skal skrive noe om jul og juleforberedelser på bloggen din, men om du har planer om det, har jeg litt tips og informasjon jeg gjerne vil sende deg.

    Fint om du kan sende meg en mail på: IdaSem.Fossvik@plan-norge.no så hører du fra meg (jeg fant ingen mailadresse til deg på denne siden).

    Vennlig hilsen,
    Ida Sem Fossvik,
    kommunikasjonsrådgiver i Plan Norge.

    SvarSlett